Tavoite |
Tavoitteet:
- Ohjata opiskelijoita maailmanlaajuiseen yhteisvastuuseen ja aktiiviseen kansalaisuuteen.
- Oppia tunnistamaan koulutusjärjestelmien eriarvoistavia toimintakulttuureja.
- Ymmärtää oma rooli monikulttuurisessa yhteisössä.
Kurssin lopussa opiskelija osaa:
- osaa hyödyntää käsitteitä ‘aktiivinen kansalaisuus’, ‘kolmas kulttuuri’ ja ‘maailmankansalaisuus’ työkaluina, joilla kohdata moniarvoisuuden haaste ja pyrkiä eheyttämään usein pirstaleista monikulttuurisuutta
- kykenee hahmottamaan ja soveltamaan kasvatusta proaktiivisena identiteetin rakentumisprosessina, soveltaen kasvatusprosesseja, jotka tukevat aktiivista kansalaisuutta
- tunnistaa koulujen institutionaalisia ja yksilöstä lähteviä eristäviä, leimaavia tai marginalisoivia käytänteitä, jotka voivat kohdistua yksilöihin tai ihmisryhmiin
- tunnistaa erityisyyden/normaaliuden määrittelyn dilemmat
- tuntee inklusiivisen pedagogiikan periaatteet
- osaa rakentaa oppimisympäristöjä, jotka mahdollistavat monenlaisten oppijoiden osallisuuden ja kehittymisen
- osaa toimia yhteisöllisesti monikulttuurisessa yhteisössä, ja tunnistaa omat kehittämistarpeensa
|
Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista |
1. Peterson, J.M. & Hittie, M.M. 2010 tai uudempi painos. Inclusive teaching: the journey towards effective schools for all learners.
2. Lakkala, S. 2008. Inklusiivinen opettajuus. Toimintatutkimus opettajankoulutuksessa.
3. Lumby, J. & Coleman, M. 2016. Leading for equality. Making schools fairer.
4. Paavola, H. & Talib, M-T. 2010. Kulttuurinen moninaisuus päiväkodissa ja koulussa.
5. Lehtonen, M. & Löytty, O. & Ruuska, P. 2004, Suomi toisin sanoen.
6. Brameld, T. 1976. The Teacher As World Citizen: A Scenario of the 21st Century.
7. Clayton, J.B. 2003, One Classroom, Many Worlds.
8. Torres, C. A. 1998, Democracy, Education and Multiculturalism: Dilemmas of Citizenship in a Global World.
Muu ajankohtainen kirjallisuus, joka ilmoitetaan kurssin alussa. |