Tavoite |
Teemana LAAJA-ALAINEN JA KEHITTYVÄ OPETTAJUUS
Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
- toimia osallistuvana opettajana oppivassa ja monitoimijaisessa yhteisössä hyvinvointia tukevasti
- ottaa kokonaisvaltaisen vastuun oppilaista, ryhmän yhteisöllisyydestä ja oppimisympäristöstä Osallistaa oppijat tietojen, taitojen, merkityksien ja käsityksien rakentamiseen yhteisöllisesti hyödyntäen heidän elämismaailmaansa osaamisen voimavarana
- kokeilla, kehittää ja soveltaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja tutkivalla otteella laaja-alaista osaamista korostaen
- toteuttaa monialaisen oppimiskokonaisuuden yhdessä oppilaiden, toisen opiskelijan ja ohjaavan opettajan kanssa
- ymmärtää tutkivan, yhteisöllisen ja vuorovaikutteisen opettajuuden merkityksen oman ammatillisen kasvunsa ja työhyvinvointinsa lähtökohtina narratiivista tutkimusotetta hyödyntäen
- kriittisesti tarkastella, arvioida ja huomioida ajankohtaisten yhteiskunnallisten muutosten merkityksen professionaalisen toimintansa lähtökohtina
- ymmärtää oman opettajuutensa yhteiskunnallisessa kontekstissa ja kasvatusnäkemyksensä perusteet
|
Sisältö |
- Opettajan laaja-alaisen asiantuntijuuden kehittäminen ja soveltaminen
- Opettajan kokonaisvaltainen vastuu koulupäivästä
- Opettajan osallisuus monitoimijaisessa yhteisössä
- Oppilaiden osallistaminen ja heidän elämismaailman sekä ympäröivän yhteiskunnan huomioiminen
- Monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttaminen
- Oman pedagogisen käyttöteorian soveltaminen, käsitteellistäminen, kehittäminen ja arvioiminen
- Oman opettajuuden rakentaminen, kehittäminen ja kriittinen arvioiminen
|
Edeltävät opinnot |
Edeltävät ohjatut harjoittelut ja pedagogiset seminaarit. |
Toteutus ja työmuodot |
- Harjoittelun kesto on viisi viikkoa
- Harjoittelu suoritetaan mahdollisuuksien mukaan pariharjoitteluna, jossa vastuu luokan opettamisesta on opiskelijoilla vuoroviikkoina
- Opetustilanteita yhteensä 35 oppituntia sisältäen vastuun vähintään yhdestä kokonaisesta koulupäivästä
- Opiskelija(pari) toteuttaa oppilaslähtöisesti monialaisen oppimiskokonaisuuden yhteistyössä luokanlehtorin kanssa.
- Vuosittaiset täsmennykset Syventävän harjoittelun oppaassa
|
Vaadittavat suoritukset |
- Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Luokanlehtorin ja tiedekunnan ohjaavan opettajan ohjaukseen osallistuminen
- Suurryhmäohjauksiin osallistuminen
- Omien opetustilanteiden videointi ja reflektointi (VEO-sovellus) sekä osallistuminen niiden pohjalta käytäviin ohjauskeskusteluihin
- Opetus- ja oppimistilanteiden dokumentointi harjoittelupäiväkirjassa ja oman toiminnan ja oppimisen reflektointi reflektointipäiväkirjassa
|
Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista |
Suositeltavaa kirjallisuutta:
- Bruner, J. (1991). The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1), 1-21.
- Hänninen, V. (2000). Sisäinen tarina, elämä ja muutos. 8. Painos. Acta Universitatis Tamperensis 696. Tampereen yliopisto.
- Lieblich, A., Tuval-Mashiach, R. & Zilber, T. (1998). Narrative research. Reading, Analysis and Interpretation. Applied Social Research Method Series 47. Sage.
|
Arviointi |
Hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori. |
Ajankohta |
Suositus 4. opiskeluvuosi.
Ohjattu syventävä harjoittelu on mahdollista suorittaa lukuvuoden aikana kolmena ennalta ilmoitettuna ajankohtana.
Syventävään harjoitteluun ilmoittaudutaan weboodin kautta viimeistään neljä viikkoa ennen harjoittelun aloittamista.
Opiskelijan täytyy tutustua syventävän harjoittelun infomateriaaliin (OneDrive) ennen harjoittelun alkua. |
Vastuuhenkilö |
Yliopistonlehtori Outi Kyrö-Ämmälä. Harjoittelukoulun syventävästä harjoittelusta vastaava lehtori Satu Kumpulainen. |
Lisätiedot |
LKAS3115 Opettajuus ja ammatillinen kehittyminen -opintojakson seminaari suoritetaan syventävän harjoittelun yhteydessä |