LKAS3115 Opettajuus ja ammatillinen kehittyminen, 5 op
Koodi |
LKAS3115 |
Voimassaolo |
01.01.1950 -
|
Nimi |
Opettajuus ja ammatillinen kehittyminen |
Lyhenne |
Opettajuus ja a |
Laajuus | 5 op |
Vanhenemisaika |
|
Tyyppi | Syventävät opinnot |
Oppiaine | 0102 Kasvatustiede |
Laji | Opintojakso |
Tuntimäärä |
|
Opinto-oikeus |
|
Arvostelu | Hyväksytty, hylätty, arvosanat 1-5 |
Suositeltu suoritusaika | |
| |
|
|
| |
Vastuuyksikkö |
Kasvatustieteiden tiedekunta |
|
Opettajat
Nimi |
Outi Kyrö-Ämmälä
|
Lauri Lantela
|
Sirpa Purtilo-Nieminen
|
|
Opintokohteen yleinen oppimateriaali:
Tekijä |
Nimike |
Vuosi |
Pakollinen |
Saatavuus |
|
Cantell, H. ja Kallioniemi, A. |
Kansankynttilä keinulaudalla. Miten tulevaisuudessa opitaan ja opetetaan? |
2016 |
- |
Saatavuus |
|
Monteiro, R. |
The teaching profession. Present and future |
2015 |
- |
Saatavuus |
|
Kuvaus:
Tavoite |
Opintojakson päätyttyä opiskelija osaa:
- arvioida opettajan työtä profession ja professionaalisuuden näkökulmasta
- kuvata opettajan ammatillisen kehityksen teoreettiset lähestymistavat sekä ymmärtää niiden ilmenemismuodot ja merkityksen opettajaksi ja opettajana kasvulle
- tunnistaa opettajan oppimisen ja tiedon luonteen ja eri muodot ja osaa arvioida niiden merkitystä opettajan työssä
- tiedostaa ja kuvata opettajan työn muutoshaasteita ja soveltaa tietoa oman ammatillisen kehittymisen suunnittelussa
- tunnistaa oman käyttöteoriansa ja sen merkityksen opettajuuden kehittymiselle
|
Sisältö |
- Opintojaksolla käsitellään opettajan professionaalisuuteen ja asiantuntijuuteen liittyviä teemoja ja avataan näkökulmia ammatilliseen kehittymiseen sekä oman toiminnan arvioimiseen.
- Lisäksi pohditaan opettajan käyttöteoriaa, ammatillista identiteettiä, sekä työhyvinvointiin liittyviä kysymyksiä yksilön ja työyhteisön tasoilla.
|
Edeltävät opinnot |
- Opintojakso suoritetaan luokanopettajankoulutuksen maisterivaiheen opintoina, ohjatun syventävän harjoittelun yhteydessä.
- Opintojakso kuuluu myös opettajan pedagogisiin opintoihin (KKOP0016) sekä kuvataidekasvatuksen opintoihin.
|
Toteutus ja työmuodot |
- Luentokokonaisuus 3 op: verkkoluennot (8 h) ja luentoihin liittyvä itsenäinen ja verkkotyöskentely tehtävät (72 h)
- Seminaari 2 op ◦seminaarityöskentely (8 h) ja seminaariin liittyvät tehtävät ja opetusportfolio (45 h)
|
Vaadittavat suoritukset |
- Verkkoluennoille ja seminaarityöskentelyyn osallistuminen sekä niihin liittyvien tehtävien tekeminen.
- LKAS3115-1 Seminaari 2 op hyväksytty
- LKAS3115-2 Luennot ja verkkotyöskentely 2 op
- LKAS3115-3 Kirjallinen lopputyö 1 op
|
Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista |
|
Oheiskirjallisuus |
- Cantell, H. & Kallioniemi, A. 2016. Kansankynttilä keinulaudalla. Miten tulevaisuudessa opitaan ja opetetaan? PS-Kustannus.
- Monteiro, R. 2015. The teaching profession. Present and future. Springer.
- Ajankohtainen kotimainen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus, ilmoitetaan kurssin yhteydess.
|
Arviointi |
1-5 / hylätty |
Ajankohta |
Luentokokonaisuus, kevätlukukausi 3. periodi
Seminaarit kuusi kertaa vuodessa 1.-4. periodeissa |
Vastuuhenkilö |
- Luentokokonaisuus: Opettajankoulutuksen professori Tuija Turunen
- Seminaari: Kasvatustieteen yliopistonlehtori Outi Kyrö-Ämmälä, kasvatustieteen yliopistonlehtori Sirpa Purtilo-Nieminen ja kuvataidekasvatuksen vastuuopettaja Anniina Koivurova, Elina Härkönen ja Mirja Hiltunen
|
|
Meneillä oleva ja tuleva opetus
Tulevat tentit