Tavoite |
Teemana OPETTAJA KEHITTYVÄSSÄ KOULUYHTEISÖSSÄ Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
- tukea oppilaiden kasvua, kehitystä ja hyvinvointia
- soveltaa, kehittää ja arvioida pedagogisia ja ainedidaktisia tietoja ja taitoja monenlaisissa oppimisympäristöissä
- suunnitella työnsä kenttäkoulun opetussuunnitelman pohjalta ja koulun kehittämistoiminnan keskeiset linjaukset huomioiden
- toimia aktiivisesti ja rakentavasti monitoimijaisessa kouluyhteisössä
- laaja-alaiseen osaamiseen pohjautuen suunnitella ja ohjata oppilaiden oppimista
- huomioida lähiympäristön paikalliset mahdollisuudet opetus- ja kasvatustyössään
- huomioida erilaisia työelämän toimintamalleja pedagogisissa ratkaisuissaan
- toimia koulun hallintoon, oppilashuoltoon sekä kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön liittyvien säädösten pohjalta
- dokumentoida ja arvioida harjoittelukokemuksia oman ammatillisen kasvun ja koulun kehittämisen näkökulmasta sekä osaa asettaa omat ammatillisen kehittymisen jatkotavoitteensa
- tietää tapaustutkimuksen mahdollisuudet ja rajoitteet oman opetustyön tukemiseen ja koulun kehittämiseen
|
Sisältö |
- Ohjattu harjoittelu valitussa kasvatus- tai koulutusympäristössä
- Kenttäkoulun opetussuunnitelmaan sekä kehittämis- ja hanketoimintaan tutustuminen
- Koulun ja lähiympäristön vuorovaikutuksen huomiointi opetuksessa ja oppimisessa
- Opettajan työn kokonaisvaltaisuus
- Vanhempien kohtaaminen sekä oppilashuoltoon, koulun hallintoon ja moniammatilliseen yhteistyöhön tutustuminen
- Paikalliseen yritystoimintaan/elinkeinoelämään tutustuminen opettajuuden näkökulmasta
- Oman ammatillisen kehittymisen reflektoiminen pedagogisessa portfoliossa ja oman ammatillisen kehittymissuunnitelman laatiminen
- Tapaustutkimus: suunnitelma erilaisia aineistoja hyödyntäen
|
Edeltävät opinnot |
- Edeltävät ohjatut harjoittelut ja pedagogiset seminaarit
|
Toteutus ja työmuodot |
- Ohjattu kenttäharjoittelu suoritetaan ensisijaisesti yliopiston osoittamissa Lapin yliopiston yhteistyökouluissa. Opiskelija voi myös itse etsiä harjoittelupaikkansa opettajan sitoutuessa ohjaamaan harjoittelua. Ohjatun harjoittelun voi suorittaa myös kansainvälisinä opintoina ulkomailla.
- Harjoittelun kesto on neljä viikkoa.
- Opetustilanteita yhteensä vähintään 30 oppituntia. Lisäksi opiskelija osallistuu luokkatyöskentelyyn luokan lukujärjestyksen tai koulutyöskentelyyn oppilaitoksen työjärjestyksen mukaisesti.
- Vuosittaiset täsmennykset Kenttäharjoitteluoppaassa.
|
Vaadittavat suoritukset |
- LKAS3123 Harjoittelu 5 op
- Osallistuminen ohjaavan opettajan ohjaukseen
- Työskentely harjoittelupaikassa neljän viikon ajan
- LKAS3124 Seminaari 1 op
- Kontaktiopetus 5 h
- infoluento 2 tuntia
- pienryhmäopetus 3 tuntia
- Itsenäistä työskentelyä 22 h
- Harjoittelua koskevat tehtävät ja video-ohjeistukset niihin löydät Moodlesta.
- Opetus- ja oppimistilanteiden dokumentointi harjoittelupäiväkirjassa ja oman toiminnan reflektointi reflektiopäiväkirjassa. Yrittäjyysvarjostuksen reflektointipäiväkirja.
- Opetusportfolion kirjoittaminen
|
Oheiskirjallisuus |
Menetelmäkirjallisuutta:
- Eriksson, P. & Koistinen, K. (2005). Monenlainen tapaustutkimus. Kuluttajatutkimuskeskus. Julkaisuja 4:2005. Helsinki. Saatavilla www-muodossa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/152279/Monenlainen_tapaustutkimus.pdf?sequence=1.
- Saarela-Kinnunen, M. & Eskola, J. (2001). Tapaus ja tutkimus = tapaustutkimus? Teoksessa J. Aaltola & R. Valli (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus, 158–169.
- Yin, R. K., (cop. 2014). Case study research: Design and methods (5th ed. ed.). Los Angeles: SAGE.
Väitöskirjoja
- Haataja, A. K. (2014). "Siinä pitäs pomottaa itteään..." : Tapaustutkimus vastuuseen kasvamisesta alkuopetusluokassa. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
- Kovalainen, M. (2013). The social construction of learning and teaching in a classroom community of inquiry. Oulu: University of Oulu.
- Liusvaara, L. (2014). Kun vaan rehtori on korvat auki: Koulun kehittämisellä pedagogista hyvinvointia. Turku: Turun yliopisto.
Kansainvälisiä artikkeleita
- Dündar, S. (2014). Reasons for choosing the teaching profession and beliefs about teaching: A study with elementary school teacher candidates. College Student Journal, 48(3), 445–460.
- D'souza, L. A. (2012). Assessing student learning through guided inquiry: A case study of a beginning teacher. Journal of Education, 192(2), 79–87.
|
Arviointi |
Hyväksytty / täydennettävä / hylätty
|
Ajankohta |
Suositus: Harjoittelu 5. vuosi
Infoluento 5. vuoden 1. ja 3. periodissa, palauteseminaari 2. ja 4. periodissa
|
Korvaavuudet |
Työkokemus opettajana vastaavissa oppimisympäristöissä voi korvata Ohjatun kenttäharjoittelun osittain tai kokonaan (AHOT, aiemmin hankitun osaamisen hyväksilukeminen). Korvaavuudesta ja suorituksen täydentämisestä sovitaan kurssin vastuuhenkilön kanssa. Korvaavuus- ja täydennystilanteissa vaadittavana suorituksena on seminaareihin osallistuminen sekä oman ammatillisen kasvun ja kehittymisen sekä koulun kehittämistoiminnan reflektoiminen portfoliossa. |
Lisätiedot |
Opintojakso LKAS3103 Opetussuunnitelma, arviointi ja koulun kehittäminen suositellaan suoritettavaksi kenttäharjoittelun yhteydessä.
|