Tavoite |
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida tutkimusaineistoa (oman pro gradu -tutkielman aineisto tai sitä tukeva laadullinen aineisto) sekä tehdä perusteltuja tulkintoja suhteessa valittuun teoreettiseen näkökulmaan
- tunnistaa analyysin eri vaiheet
- arvioida laadullisen tutkimuksen rajallisuutta ja yleistettävyyttä sekä sitä, miten tulkinta kiinnittyy ja miten tuloksia voi yleistää
- reflektoida omaa tutkijan positiotaan suhteessa tutkimusaineistoonsa sekä tiedon suhteellisuutta ja rajoja
- toteuttaa tutkimuksen analyysin tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen
- hallita itsenäisesti analyysin ja tulkinnan kokonaisuuden suhteessa omaan tutkimusasetelmaan ja -aineistoon.
|
Sisältö |
Kurssilla harjoitellaan aineiston analysointia ja sitä, millaisia tulkintoja sen pohjalta voidaan tehdä. Opiskelijalla tulee olla oma aineisto / aineiston osa kurssin alkaessa. Aineisto voi myös olla osa esimerkiksi projektin aineistoa tai kurssia varten kerätty harjoitusaineisto.
Kurssi koostuu seuraavista osa-alueista: Aineiston rajaaminen ja mielekkäiden kysymyksien esittäminen; analyysin tekeminen valitulla tutkimusotteella ja -menetelmällä; omien valintojen näkyväksi tekeminen ja perusteleminen; analyysin aukikirjoittaminen ja tulkinnan sanallistaminen; tutkimuskirjoittaminen. |
Edeltävät opinnot |
TUTA0101 Johdatus tieteelliseen ajatteluun ja tutkimukseen sekä TUTA0201 Laadullisen tutkimuksen perusteet tai KMEN1002 Metodipaja. |
Toteutus ja työmuodot |
Opintojakso on tarkoitettu pro gradu -vaiheessa oleville opiskelijoille, joilla on omaa tutkimusaineistoa. Osallistujien on syytä varata kurssiin riittävästi työaikaa.
Kurssi koostuu seuraavista osista: 4 op: 1) Esitehtävä (lähetetään kurssille ilmoittautuneille n. kahta viikkoa ennen kurssin alkua). 2) Orientoivat virikeluennot verkossa. 3) Itsenäisesti sekä ryhmässä suoritettavat tehtävät verkossa. Tehtävät koostuvat kuudesta itsenäisesti työstettävästä kokonaisuudesta, joita käsitellään pienryhmän kanssa verkossa tai lähitapaamisissa ryhmän itsensä sopimina aikoina. Ryhmien koosteet palautetaan Moodle-alueelle. 4) Itsenäinen lopputehtävä (5–6 sivua omaa analyysitekstiä), palautetaan kurssin Moodle-alueelle.
5 op: Edellisten lisäksi: 5) Työpajat (3 h), joissa keskitytään erityisesti tulkintaan liittyviin kysymyksiin. Työpajoissa käsitellään opiskelijoiden empiiristä aineistoa, tai salassapidettävän aineiston kyseessä ollessa opiskelijan työpajaan tuomaa aineiston yleiskuvausta tai vastaavaa työpaperia. |
Vaadittavat suoritukset |
4 op: Esitehtävä, itsenäisten ja ryhmätehtävien tekeminen ja dokumentointi sekä itsenäinen, kirjallinen lopputehtävä. 5 op: Esitehtävä, itsenäisten ja ryhmätehtävien tekeminen ja dokumentointi, työpajaan osallistuminen sekä itsenäinen, kirjallinen lopputehtävä. |
Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista |
Kurssin oheiskirjallisuus ilmoitetaan kurssin alussa. Kurssilla käytetään esimerkiksi artikkeleja ja osia seuraavista teoksista:
Tutkimuksen voimasanat (toim. Ronkainen, Suvi & al.) 2011.
Umpikujasta oivallukseen. Refleksiivisyys empiirisessä tutkimuksessa (toim. Aaltonen, Sanna & Högbacka, Riitta) 2015.
Haastattelun analyysi (toim. Ruusuvuori, Johanna & Nikander, Pirjo) 2010. |
Arviointi |
Hyväksytty/Hylätty
Hyväksytty Opiskelija on suorittanut kaikki vaadittavat tehtävät. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.
Hylätty Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. |
Ajankohta |
Kvalitatiivisen analyysin kursseja järjestetään syys- ja kevätlukukaudella. Kurssi kestää yhteensä n. kaksi kuukautta, mutta etenemisaikataulu riippuu opiskelijan ja pienryhmän omista tarpeista. |
Kohderyhmä |
Pro gradu -vaiheessa olevat opiskelijat, joilla on kurssin alkaessa olemassa omaa empiiristä tai teoreettista tutkimusaineistoa. |
Vastuuhenkilö |
Laadullisten tutkimusmenetelmien yliopistonlehtori |
Opetuskieli |
Suomi |