KKAS3902 Tutustuminen erilaisiin kasvatus- ja koulutusympäristöihin inklusiivisen kasvatuksen näkökulmasta, 5 op
Koodi |
KKAS3902 |
Voimassaolo |
01.01.1950 -
|
Nimi |
Tutustuminen erilaisiin kasvatus- ja koulutusympäristöihin inklusiivisen kasvatuksen näkökulmasta |
Lyhenne |
Tutustuminen er |
Laajuus | 5 op |
Vanhenemisaika |
|
Tyyppi | Syventävät opinnot |
Oppiaine | 0102 Kasvatustiede |
Laji | Työharjoittelu |
Tuntimäärä |
|
Opinto-oikeus |
|
Arvostelu | Hyväksytty, hylätty, arvosanat 1-5 |
Suositeltu suoritusaika | |
Vastuuyksikkö |
Kasvatustieteiden tiedekunta |
|
Kuvaus:
Tavoite |
Jakson suoritettuaan opiskelija - osaa havainnoida, toteuttaa ja osallistua oppimista ja osallisuutta edistävään toimintaan - osaa analysoida eriarvoistavia, eristäviä ja toisaalta tasa-arvoa ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta edistäviä ilmiöitä ja niiden taustaa käytännön toiminnassa, hallinnossa ja johtamisessa - osaa tunnistaa osallisuuden esteitä - hahmottaa inklusiivisen kasvatuksen työkentän laaja-alaisuuden sekä oman ammatillisen kasvun tarpeen - tunnistaa monialaisen yhteistyön elementtejä
|
Sisältö |
- Opiskelija tutustuu kolmeen toimintaympäristöön viettämällä kussakin paikassa 1-2 työpäivää.
- Osallistuminen toimintaympäristön työskentelyyn ja toimintaan inklusiivinen näkökulma huomioon ottaen.
- Osallistuminen esteettömyyden kehittämiseen
- Tutustuminen monialaisen yhteistyön elementteihin
- Tutustuu jonkin tutustumiskohteen aihepiiriin liittyvään empiiriseen tutkimukseen ja hyödyntää tutkimuksen tuloksia omien harjoittelukokemusten reflektoinnissa
- Opiskelija reflektoi omia kokemuksiaan sekä työharjoittelussa että tutustumispaikoissaan (blogi, oppimispäiväkirja, portfolio).
|
Toteutus ja työmuodot |
Tutustumisjakso suoritetaan samanaikaisesti työharjoittelun kanssa. Opiskelija hankkii tutustumispaikat oman kiinnostuksensa mukaan opetuksen, ohjauksen, konsultaation, hallinnon, suunnittelun tai tutkimuksen tehtäviin. Tutustumisjakson ja työharjoittelun jälkeen on palautekeskustelu (2h), jossa käsitellään opiskelijoiden kokemuksia ja tuotoksia niitä reflektoiden. |
Oheiskirjallisuus |
Korthagen, F. A. J. (2017). Inconvenient truths about teacher learning: towards professional development 3.0. Teachers and Teaching: Theory and Practice 23 (4), 387–405. doi: 10.1080/13540602.2016.1211523 Uusiautti, S. & Määttä, K. (2015). The psychology of becoming a successful worker. New York: Routledge. Ojanen, S. (2006). Ohjauksesta oivallukseen. Helsinki: Palmenia. |
Vastuuhenkilö |
Tanja Äärelä |
Lisätiedot |
KKAS3901 Ohjattu työharjoittelu ja KKAS3902 Tutustuminen kasvatus- ja koulutusympäristöihin inklusiivisen kasvatuksen näkökulmasta -opintojaksot linkittyvät yhteen ja tukevat toisiaan. |
|
Meneillä oleva ja tuleva opetus
Tulevat tentit