SMEN0319 R-ohjelman käyttö tilastollisissa analyyseissä, 3-5 op
Koodi |
SMEN0319 |
Voimassaolo |
01.01.1950 -
|
Nimi |
R-ohjelman käyttö tilastollisissa analyyseissä |
Lyhenne |
R-ohjelman käyt |
Laajuus | 3-5 op |
Vanhenemisaika |
|
Tyyppi | Perusopinnot |
Oppiaine | 0422 Tilastotiede |
Laji | Opintojakso |
Tuntimäärä |
|
Opinto-oikeus |
|
Arvostelu | Hyväksytty, hylätty, arvosanat 1-5 |
Suositeltu suoritusaika | |
| |
|
|
| |
Vastuuyksikkö |
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta |
|
Kuvaus:
Tavoite |
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa R:n perusteet ja toimintafilosofian
- avata, tallentaa, tuottaa ja muokata R:n tiedostoja
- tehdä tavallisimmat tilastolliset analyysit ja muodostaa tavallisimmat graafiset esitykset R:n avulla.
|
Sisältö |
Datakehikot ja matriisit, oliot, funktiot ja kirjastot. R poikkeaa esim. SPSS-ohjelmistosta siinä, ettei valmiita valikoita ole (poikkeus: kirjasto Rcmdr tai ohjelma RStudio), vaan kaikki tarvittavat tiedot on määriteltävä ja pyydettävä, kirjoitettava. R tarjoaa monipuoliset tulosteet (esimerkiksi p-arvot lasketaan tarkasti) ja laadukkaan grafiikan. R tulostaa vain sen, mitä käyttäjä haluaa. Kurssilla opitaan aineiston syöttö tai luku valmiista havaintomatriisista, muuttujien muodostus muunnoksineen, tavallisimmat graafiset esitykset ja tunnetuimpien testien käyttö. |
Edeltävät opinnot |
TUTA0202 Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteet |
Toteutus ja työmuodot |
Luennot (n. 10 t) ja atk-harjoitukset (n. 20 t). |
Vaadittavat suoritukset |
Harjoitustyö. |
Oheiskirjallisuus |
Ranta – Rita – Kouki: Biometria. Jari Oksasen sivuilta: http://cc.oulu.fi/~jarioksa/opetus/rekola/. |
Arviointi |
Hylätty: Harjoitustyö ja laskutehtävät ovat erittäin puutteellisia tai virheellisiä tai ne sisältävät huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Harjoitustyö ja laskutehtävät ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Harjoitustehtävät ja laskutehtävät voivat sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Harjoitustyö ja laskuharjoitukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Ne muodostavat asiasta kokonaiskuvan, mutta niissä saattaa olla puutteita.
Erinomainen (5): Harjoitustyössä ja laskuharjoituksissa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Harjoitustyö ja laskuharjoitukset osoittavat itsenäistä otetta ja oivallusta. Ne ovat ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Ne on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. |
Ajankohta |
4. periodi |
Vastuuhenkilö |
Tilastotieteen lehtori |
Opetuskieli |
Suomi |
Lisätiedot |
R-ohjelmisto on maksutta ja ilman lisenssejä kenen tahansa ladattavissa internetistä ja siksi tutkimuskäytössä yhä suositumpi. Jotta R:n hyöty ja monipuolisuus selviävät, on sen toimintafilosofia opeteltava. Tähän on oivat mahdollisuudet, sillä R on hyvin dokumentoitu (ilmaista oppimateriaalia on paljon saatavissa). |
|
Meneillä oleva ja tuleva opetus
Tulevat tentit