Aim |
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - tunnistaa tutkimusprosessin vaiheet ja hallita niitä - käyttää taidekasvatuksen alan kirjallisuutta hyödykseen tutkimustyössään - perustella tutkimustehtävän, teoreettisten lähtökohtien, tutkimusmenetelmän ja aineiston valintaansa - keskustella kirjallisuuden pohjalta näkemyksistään, jotka liittyvät taidekasvatuksen alan ilmiöihin ja niiden tutkimukseen - arvioida kriittisesti omaa ja toisten tutkimuksellista ajattelua |
Contents |
Seminaarityön laatiminen taidekasvatuksen alan aihe- ja sisältöalueista. Tutustuminen oman toiminnan kautta tutkimusprosessiin, tiedon hankintaan, lähteiden käyttöön, tieteelliseen kirjoittamiseen ja tieteelliseen keskusteluun. Seminaari-istuntoihin osallistuminen, oman työn esitteleminen ja toisen opiskelijan seminaarityön opponointi. Taidekasvatuksen kirjallisuuteen tutustuminen. |
Methods |
Kontaktiopetus 35 h, itsenäistä työskentelyä n. 230 h, johon sisältyy kirjallisuustentin sekä tieteellinen tiedonhankinta -kurssin suoritus. |
Requirements |
-Kirjallisuustentti. Kirjallisuuden suorittaminen joko ryhmä- tai yksilötenttinä ennen seminaarityöskentelyn alkamista. -Tieteellinen tiedonhankinta -kurssin suorittaminen. Kurssiin kuuluu YMEN1804 Tieteellinen tiedonhankinta -kurssi (2 op), jonka tavoitteena on ohjata opiskelijat omaksumaan oman koulutusalansa tehokkaita tiedonhankinta- ja arviointitaitoja. Tieteellinen tiedonhankinta -kurssi järjestetään viisi kertaa vuodessa, ilmoittautuminen ja kurssikuvaus WebOodissa. Kurssin voi suorittaa kokonaan verkossa, mutta myös lähiopetusta on tarjolla syksyn toteutuksissa sekä tammi-helmikuun toteutuksessa. -Tutkimussuunnitelman ja seminaarityön laatiminen, osallistuminen seminaari-istuntoihin ja opponointi. Tutkielman laatimisen jälkeen opiskelija suorittaa kypsyysnäytteen, jonka tulee osoittaa perehtyneisyyttä tutkimusalueeseen ja hyvää äidinkielentaitoa. |
More literature information and extra material |
Efland, Arthur D. & Freedman, Kerry & Stuhr, Patricia, 1998. Postmoderni taidekasvatus: eräs lähestymistapa opetussuunnitelmaan. Levanto, Yrjänä, Naukkarinen, Ossi & Vihma, Susann, 2005. Taiteistuminen. Räsänen, Marjo, 2015. Visuaalisen kulttuurin monilukukirja. Kandidaatin tutkielman artikkelikokoelma |
Evaluation |
5-1/hylätty |
Timing |
Aloitus 2. opintovuosi, 4. periodi |
Target Group |
2.-3. opintovuodet |
Tutor |
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma, Anniina Koivurova ja Elina Härkönen |
Compulsory |
Pakollinen |
Additional information |
Taidekasvatuksen kirjallisuus (3 op) suoritetaan ennen seminaarityöskentelyn aloittamista. Tämä opintojakso on tarkoitettu vain pääaineopiskelijoille. |
|